CHP Milletvekili Gamze Akkuş İlgezdi 1 Ocak 2014 – 4 Mayıs 2021 tarihleri arasını kapsayan bir RTÜK raporu hazırladı. Rapora göre 2016 yılında sadece 1 program yayını durdurma kararı veren RTÜK, 2020 yılında tam yüzde 26 bin 200 artışla, 263 program için durdurma kararına imza attı.

CHP Halkla İlişkiler, Sağlık, Kültür ve Sanattan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Gamze Akkuş İlgezdi RTÜK’ün verdiği cezalara ilişkin 1 Ocak 2014 – 4 Mayıs 2021 tarihleri arasını kapsayan bir rapor hazırladı. İlgezdi, rapor ile Kurul’un iktidardan bağımsız ve muhalif görüşe sahip basın-yayın organları üzerinde tahakküm kurduğu, topluma gerçekleri sunmak ve bilgilendirici yayın yapma görevini üstlenen muhalif basını susturma aracı olarak çalıştığını ortaya koyduğunu belirtti.

İlgezdi, “1 Ocak 2014 – 4 Mayıs 2021 tarihleri arasında toplam 671 program için durdurma kararı veren RTÜK, bu karaların yüzde 75’ine denk gelen 505 adetini Tek Adam Rejiminin hüküm sürdüğü 2019-2021 yılları arasında verdi. Böylece iktidarın ‘sözde’ kamu yararını gözettiğini ileri sürerek aldığı kararlarla demokrasi ikliminden nasıl uzaklaştığı ortaya çıktı” dedi.

Rapora göre RTÜK 1 Ocak 2014 – 31 Aralık 2020 tarihleri arasında toplam 11 bin 220 karara imza attı. Bunların yüzde 72’sinde medya kuruluşlarına ceza kesildi. Bu süreçte medya kuruluşlarına toplam 6 bin 281 kez idari para cezası verildi. İdari para cezalarının RTÜK tarafından alınan tüm kararlar içindeki oranı ise yüzde 56 oldu. Başka bir ifadeyle 2014 sonrasında iktidar tarafından baskı ve sindirme aracı olarak kullanılan Radyo ve Televizyon Üst Kurulu her 2 kararından 1’inde kanallara para cezası verdi.

Rapor’a göre ayrıca, 2014 yılında toplam 373 adet idari para cezası yaptırımı uygulayan RTÜK, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin ilk yılı olan 2019’da 2014’e göre yüzde 232 artışla 1.239 adet idari para cezası kesti.

Gamze Akkuş İlgezdi, RTÜK’ün ekran karartmayı bir siyasi yöntem olarak kullanmaktan çekinmediğini ortaya koyarak, “2014-2021 yılları arasında toplam 1.363 kez ekranları karartan RTÜK, bu kararların yüzde 91’ini yani 1.234 adetini Tek Adam Rejiminde verdi” dedi.

Rapora göre 2020-2021 yıllarında iktidarın politikasını eleştiren ve gerçekleri yurttaşlara iletmeye çalışan Halk TV, KRT ve Tele-1 gibi kanallara RTÜK eliyle akla hayale gelmeyecek gerekçelerle 39 kez idari para cezaları verildi.  “TELE-1, KRT, Halk TV gibi hiçbir kamu desteği olmadan yayın hayatına devam etmeye çalışan kanallara 2020 yılında tespit edebildiğimiz kadarıyla en az 1 milyon 290 bin lira ceza kesildi” diyen İlgezdi, FOX TV’ye de 2020 yılı içinde çeşitli sebeplerle kesilen ceza miktarının en az 11 milyon 500 bin lira olarak kayıtlara geçtiğini vurguladı.

Aynı dönemede AKİT TV, Ülke TV, 24 TV, Beyaz TV, ATV, A Haber gibi kanalların içinde yer aldığı havuz medyasına sadece 9 kez idari para cezası verildi.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here